15 juni 2009

Mumsig sommarmat!!!


Visst blir man trött på att laga samma gamla mat
dag ut och dag in???
Fantasin tryter när man står där i mataffären
och man ska hitta på vad man ska ha till middag...

Satt och bläddrade i en veckotidning
här i eftermiddags
och hittade ett recept
som fick det att vattnas i munnen-
potatissallad med knaprigt bacon!!!
Så det fick bli kvällens mat,
och oj vad vi åt,
för det blev jättegott!!!

Eftersom det var väldigt längesen
jag delade med mig av mina favoritrecept
så tänkte jag göra det idag...


Potatissallad med knaprigt bacon
(4 personer)
600g kokt kall potatis
50 g tärnat bacon
4 saltgurkor
1 späd purjolök
4 tsk kapris med stjälk
1 liten knippa rädisor
1 litet huvud isbergssallad, fint strimlad

Dressing
1 msk senap
2 tsk råsocker
½ dl rödvinsvinäger
1 dl olja
1 msk vatten
salt och svartpeppar

Så här ska man göra enligt receptet:
Dela potatisen.
Stek baconet knaprigt.
Blanda ihop dressingen.
Blanda ihop potatis, bacon och dressing.
Dela gurkan, gärna på längden.
Skölj o skiva purjon och rädisorna fint.
Vänd ner allt detta i potatisen.
Bottna en rymlig skål med isbergssalladen
och toppa med potatisen.

Jag blandade ihop alla mina salladsingredienser först,
sen på med dressingen
och toppade sist med bacon,
det gick bra det med!!!
Prova gärna detta,
ni kommer inte bli besvikna...


4 kommentarer:

www.gottablandat.wordpress.com sa...

oj vad gott det låter och ser ut!! hoppas allt e bra. stor kram!

Bibbi sa...

Mmmm, såg supergott ut. Jag skyndade mig att skriva ut receptet. Kul med nya tips.
Ha det gott/ Kram

STENLYCKA sa...

Tack för receptet.Ser så gott ut så det måste jag pröva.
Ha en fortsatt bra midsommarvecka!
Kram

TiniTott sa...

Wow så gott det lät, detta måste jag bara prova i helgen =) Tack för tipset! Kram!