20 december 2009

Med en doft av jul...


Om det bara luktar jul
så är man väl en bra bit på väg..?

För att fixa till lite goda dofter i huset
så blev det lite bak på eftermiddagen,
två sorters kakor,
enklast möjliga,
jag säger som jag brukar:
" Varför krångla till det?"

När man säger enkla kakor
då tänker jag på en deg som man lätt blandar till i matberedaren,
sen rullar ut i längder som man sen skär efter gräddningen.
Mina favoriter som jag bara bakar till jul är
Polkakolakakor.
Förutom den sorten så blev det i år Chokladkolasnittar oxå.
Har lovat Ewa receptet till de förstnämnda,
så jag lägger ut det här i fall fler vill prova?

Polkakolakakor: ca 30 st

2½ dl vetemjöl
1½ dl socker
1 tsk bakpulver
1 msk vaniljsocker
1 msk sirap
½ dl krossade polkagrisar
100 g smör eller margarin

Blanda först smör, socker och sirap i matberedaren.
Blanda de torra ingredienserna, vetemjöl, bakpulver,
vaniljsocker och krossade polkagrisar,
häll ner det i matberedaren och kör ihop allt till
en smidig deg.
Rulla ut degen till tre stycken fingertjocka längder,
nästan plåtlånga.
Lägg dem på ett bakplåtspapper o platta sedan till dem lite med en gaffel.
Grädda mitt i ugnen i 175 grader i ca 12 minuter.
Skär längderna i sneda bitar medan de är varma,
plocka isär kakorna när de svalnat.
MUMS!!!


För att öka doften av jul i huset
blev det sen fram med apelsiner o nejlikor!!!
Visste ni att det heter att ciselera apelsiner
när man skär såna där snygga mönster i dem?
Ett enkelt
men kärt julpyssel tycker jag,
för det luktar ju såååå gott!

6 kommentarer:

Bibbi sa...

Först vill jag bara säga grattis till sonen:) Så mäkta stolt ni alla måste vara! Det känns ju till och med i mitt hjärta...;P
Sen vill jag tacka för receptet. Låter jättemumsigt. Ska absolut prova det.
Å´sen det tredje... Snygga apelsiner! Vad sugen jag blev på en...
Stora adventskramen.

Ewa sa...

Tusen tack. Å va gott det låter. Måste testa.

Varma kramar från Norr
/Ewa

Anonym sa...

Ska prova dina polkakakor läter gott och enkelt. Apelsinerna var också fina men för krpngligt för mig. Kramar Birgitta

Lotta "EnVilsenLoppa" sa...

De där polkisarna hoppar vi nog i år *ASG*
Men de andra ska vi nog ta och smaka på ;-)
Puss /Lötta

Anonym sa...

julegotter de är gött dä
/Papps

EVA / whiskyochchampagne sa...

Ha en underbart HÄRLIG JUL !!!

***
JULKRAAAM EVA

:)